GeneralIncomprehensive missing Control Sequence Error

LaTeX specific issues not fitting into one of the other forums of this category.
Post Reply
nika09
Posts: 2
Joined: Sun Oct 14, 2012 12:40 pm

Incomprehensive missing Control Sequence Error

Post by nika09 »

The below code doesn't work. I see only error:

Code: Select all

!Missing \endcsname inserted.
Please give me any tip ; ))

Code: Select all

\documentclass[4paper,onecolumn,11pt]{article}
\usepackage[polish]{babel}
\usepackage[cp1250]{inputenc}
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage{qtimes,qcourier}
\usepackage{graphicx}
\frenchspacing

\author{przeprowadził i opracował: ja}
\title{Laboratorium Inżynierii Materiałowej \\Ćwiczenie 2: Elementy Termoelektryczne Pomiary }
\date{dzis}

\begin{document}
\maketitle 

\section{Cel ćwiczenia}\label{sec:cel}
Celem ćwiczenia jest zapoznanie się z właściwościami i podstawowymi charakterystykami elementów wykorzystujących zjawiska termoelektryczne. W ćwiczeniu tym badano dwa podstawowe zjawiska termoelektryczne: Seebecka i Peltiera.

\section{Przebieg pomiarów}\label{sec:Przebieg}

\subsection{Badanie termopar}\label{sec:termopary}

Termopara jest to jeden z najpopularniejszych elementów wykorzystujących zjawisko Seebecka. Termoparą nazywamy element składający się z dwóch różnych metali lub stopów połączonych ze sobą przy pomocy lutowania, spawania lub skręcania. 	Gdy złącze termopary znajduje się w innej temperaturze niż końce (zwane też końcami zimnymi) to pomiędzy nimi wytwarza się siła termoelektryczna. W małym zakresie temperatur wartość siły termoelektrycznej e jest proporcjonalna do różnicy temperatur spojeń: gorącego $T_{2}$ i zimnego $T_{1}$ i wyraża się wzorem (\ref{eq:wzor_a}).

\begin{equation}\label{eq:wzor_a}
e=\alpha(T_{2}-T_{1})
\end{equation}
 
Pierwszym punktem pomiarów było zbadanie charakterystyk $e = f(T)$ wybranych termopar: 

\begin{itemize}
\item termopara żelazo-konstantan Fe-CuNi (typ J),
\item termopara chromel-alumel NiCr-NiAl (typ K).
\end{itemize}

Do zadawania wybranej temperatury na termoparze zastosowano kalibrator temperatury Jofra-Ametec ETC-400A, a napięcie wyjściowe mierzono z użyciem miernika uniwersalnego Metex M-4650. Na podstawie wyników pomiarów obliczono współczynniki termoelektryczne termopar J i K korzystając z wzoru (\ref{eq:wzor_b})

\begin{equation}\label{eq:wzor_b}
\alpha = \frac{U_2 - U_1}{T_2 - T_1}
\end{equation}

gdzie $T_2$ = 300 C, $T_1$ = 100 C, natomiast $U_2$ i $U_1$ to napięcia zmierzone w wymienionych temperaturach.

\subsection{Badanie termorezystorów}\label{sec:Badanie termorezystorów}

Kolejnym etapem ćwiczenia było badanie charakterystyk $R=f(T)$ termorezystorów. Najczęściej spotykanym typem termorezystora pomiarowego jest termorezystor platynowy Pt100, zwany też czujnikiem Pt100 (ang. 100  Pt RTD). Liczba podana po oznaczeniu materiału podaje rezystancję elementu przy temperaturze 0 C (rezystancję nominalną). Termorezystor Pt100 jest stosowany do pomiaru temperatur z zakresu -260 C do 750 C. Podczas ćwiczenia zbadano następujące termorezystory:

\begin{enumerate}
\item termorezystor Pt1000,
\item termorezystor Pt100.
\end{enumerate}

Do zadawania wybranej temperatury na termorezystorze zastosowano kalibrator temperatury Jofra-Ametec ETC-400A a rezystancję mierzono z użyciem miernika uniwersalnego Metex M-4650.

\subsection{Badanie termoelektrycznego modułu chłodzącego}\label{sec:Badanie termoelektrycznego modułu chłodzącego}

Termoelektryczny moduł chłodzący jest elementem, który wykorzystuje zjawisko Peltiera. Termoelektryczny moduł chłodzący jest pompą cieplną, która po wprowadzeniu do niej pewnej mocy przepompowuje ciepło w kierunku zależnym od kierunku prądu. Może on zatem pełnić zarówno rolę elementu chłodzącego jak i elementu ogrzewającego. Do jego wytworzenia stosuje się specjalne materiały półprzewodnikowe takie jak tellurek i selenek bizmutu domieszkowanych antymonem. Obecnie termoelektryczny moduł chłodzący wykorzystywany jest między innymi w optoelektronice, jako element chłodzący lasery półprzewodnikowe, w medycynie oraz w aparaturze laboratoryjnej. W trakcie ćwiczenia zbadano jeden termoelektryczny moduł chłodzący TMC-31. Układ termometru elektronicznego umieszczony w obudowie zestawu wytwarza napięcie proporcjonalne do temperatury czujników umieszczonych na spoinie zimnej i ciepłej. Zależność napięcia od temperatury dana jest wzorem %(\ref{eq:wzor_c})

\begin{equation}\label{eq:wzor_c}
[T] = U[V]100\frac{C}{V}
\end{equation}

Pomierzono temperaturę $T_4$ i $T_5$ (na spoinie zimnej i ciepłej) w funkcji natężenia prądu zasilania modułu. Pomiaru dokonano w zakresie od 0 do 2,0 A co 0,2 A.

Wyniki pomiarów oraz obliczeń przedstawiono w rozdziale \ref{sec:wyniki}, natomiast wnioski z pomiarów zamieszczno w rozdziale \ref{sec:wnioski}.

\section{Wyniki pomiarów}\label{sec:wyniki}

\subsection{Wyniki pomiarów termopar}\label{sec:wynikipt}

Badanie termopar przeprowadzaliśmy poprzez pomiar siły elektromotorycznej e w funkcji temperatury T. Pomiary siły elektromotorycznej przeprowadziliśmy dla zakresu temperatur 50 C - 400 C co 25 C. Wyniki  pomiarów zawiera tablica \ref{tablica_a}

\begin{table}[h]\label{tablica_a}
\centering
\begin{tabular}[b]{|r|c|c|}
\hline
$T[C]$ & $e_1$ - typ J [mV] & $e_2$ - typ K [mV] \\
\hline
50 & 1,21 & 0,17 \\
75 & 2,15 & 0,3\\
100 & 3,12 & 0,44\\
125 & 4,1 & 0,6\\
150 & 5,05 & 0,75\\
175 & 5,95 & 0,92\\
200 & 6,96 & 1,09\\
225 & 7,93 & 1,27\\
250 & 8,9 & 1,45\\
275 & 9,93 & 1,65\\
300 & 10,99 & 1,85\\
325 & 12,06 & 2,06\\
350 & 13,12 & 2,26\\
375 & 14,18 & 2,48\\
400 & 15,3 & 2,7\\
\hline 
\end{tabular}
\caption{Siły elektromotoryczne badanych termopar w zakresie temperatur 50 C - 400 C.}
\end{table}

Na podstawie uzyskanych pomiarów wykonano wykres zależności $e_i=f(T)$ siły elektromotorycznej w funkcji temperatury. Wykres ten został wykonany w skali liniowo-liniowej (patrz rysunek \ref{fig:rys_a).

\begin{figure}[t]
\centering
\includegraphics[width=\linewidth]{Rysunek1}
\caption{ Wykres zależności siły elektromotorycznej od temperatury dla termopar typu J i K.}
\label{fig:rys_a}
\end{figure}

W oparciu o dane pomiarowe z punktu \ref{sec:wynikipt} przy wykorzystaniu metody najmniejszych kwadratów dokonano obliczeń współczynników  badanych termopar oraz współczynników korelacji R. W wyniku obliczeń otrzymano następujące wartości poszczególnych parametrów:

\begin{enumerate}
\item termopara żelazo-konstantan Fe-CuNi (typ J),\\
$\alpha$= 7,3 V/C\\
R = 0,9975\\
\item termopara chromel-alumel NiCr-NiAl (typ K),\\
$\alpha$= 40,1 V/C\\
R = 0,9996\\
\end{enumerate}

Tymczasem wartości teoretyczne współczynników   dla badanych termopar wynoszą odpowiednio:

\begin{enumerate}
\item termopara żelazo-konstantan Fe-CuNi (typ J)\\
\alpha= 6,4 V/C\\
R = 0,9975\\
\item termopara chromel-alumel NiCr-NiAl (typ K),\\
\alpha= 41,3 V/C\\
R = 0,9996\\
\end{enumerate}

Pomiędzy  wartościami teoretycznymi współczynników   a wartościami uzyskanymi z pomiarów istnieją pewne rozbieżności, ale są one na tyle niewielkie, że najprawdopodobniej są  wynikiem pewnej niedokładności wykonania pomiarów (niedokładne mierniki, brak możliwości ustalenia idealnie dokładnej temperatury itp.). Można stwierdzić ostatecznie, że wyniki naszych pomiarów są bardzo zbliżone do wartości teoretycznej.

\subsection{Wyniki pomiarów termorezystorów}\label{sec:wynikiptw}
$\cdots$

\subsection{Wyniki pomiarów termoelektrycznego modułu chłodzącego}\label{sec:wynikiptmc}
$\cdots$

\section{Wnioski}\label{sec:wnioski}

Wyniki otrzymane doświadczalnie mogą odróżniać się od wartości teoretycznych. Jest to spowodowane różnego rodzaju błędami, jakimi obarczone są pomiary. Brak możliwości dokładnego ustawienia temperatury, standardowe błędy mierników, to niektóre przyczyny tych rozbieżności.

\end{document}
Last edited by localghost on Sun Oct 14, 2012 1:13 pm, edited 1 time in total.

Recommended reading 2024:

LaTeXguide.org • LaTeX-Cookbook.net • TikZ.org

NEW: TikZ book now 40% off at Amazon.com for a short time.

localghost
Site Moderator
Posts: 9202
Joined: Fri Feb 02, 2007 12:06 pm

Incomprehensive missing Control Sequence Error

Post by localghost »

Accented characters like »ł« or »ó« are not allowed in \label commands. Hence you have to find alternatives.

Next time please reduce the problem to a minimal example in order to give an adequate problem description.


Best regards and welcome to the board
Thorsten
nika09
Posts: 2
Joined: Sun Oct 14, 2012 12:40 pm

Re: Incomprehensive missing Control Sequence Error

Post by nika09 »

thanks so much, im so thankful! but... its still not working.. i throw away all polish letters from \label commands and this error didnt change..
User avatar
Stefan Kottwitz
Site Admin
Posts: 10347
Joined: Mon Mar 10, 2008 9:44 pm

Incomprehensive missing Control Sequence Error

Post by Stefan Kottwitz »

Hi Nika,

welcome to the board!

Please follow Thorsten's link to see what a minimal example is and why it's extremely useful, even already for the questioner. Specifically, read the section Hacking Down.

This way you can locate the position of your problem, and perhaps already know yourself what went wrong. Otherwise post the reduced example code here and we will check again with the new situation, i.e. corrected labels.

Stefan
LaTeX.org admin
User avatar
localghost
Site Moderator
Posts: 9202
Joined: Fri Feb 02, 2007 12:06 pm

Incomprehensive missing Control Sequence Error

Post by localghost »

Commands like \alpha for Greek letters only work in math mode. For in-line math mode you have to write $\alpha$. For further upcoming errors take a look at the log file (*.log). If that doesn't help, follow the links in my last reply and obey the instructions you will find.

Finally just a friendly advice. We are a serious forum and not a chat. So, please take care for correct capitalization and punctuation. Do not just write in lower case letters. Your posts then will be much easier to read.
Post Reply